úterý 15. ledna 2013

6krát malý Apple Pie

Dnešní den byl pro mě úspěšný už od rána. Po cestě k doktorovi jsem zavítala do Kauflandu. Takhle brzy se mi nikdy nepoštěstilo být v Kaufu. Při průchodu prostřední uličkou jsem odolala všem nastraženým lákadlům až na jedno. Pekáč se 6ti tartaletkami za 89Kč. No nekupte to. =D Zrovna jsem den předtím brouzdala na internetu a rozhodla si tyto formičky pořídit.


Samozřejmě tenhle plech není žádná kvalitka, časem si pořídím jednotlivé formičky na tartaletky. Hlavně takto celistvý plech je velmi nepraktický hned v několika případech:
1, když si chcete formičkou naznačit kolečko na těstě
2, když chcete koláčky vyndat
3, blbě se to myje

Ale já byla tak nadšená, mám možnost mít formičky okamžitě, že jsem ani sekundu neváhala.
No jo, ale co do nich. V jednu chvíli jsem pečení zavrhla, že se teda opravdu budu učit na tu zkoušku z Lineární algebry. Když jsem otevřela skripta a přečetla první větu s důkazem, tak jsem ji zase rychle zaklapla a šla péct. =D
Bez jakýchkoliv myšlenek jsem poslala K. pro jablíčka do sklepa, že si udělám malé "páje" do kterých jsem se pořád nemohla dokopat, protože nemám ani velkou formu na koláč. Vyštrachala jsem recept a hurá na věc.
"Obalem" je křehké těsto a náplň plná jablíček.


Ingredience:


Na těsto:

420g hladké mouky  
(jde to i s polohrubou)
210g másla
4-6PL ledové vody

Na náplň:

4 velká jablíčka
2lž skořice
50g rozpuštěného másla
25g mouky
1 vrchovatá PL medu
1 vanilkový cukr
4PL krystalového cukru
2PL hnědého cukru
1 citron (kůra i šťáva)
špetka muškátového oříšku


Na potření:

1 bílek
1 žloutek
1PL mléka




Postup:


1. Do misky si nasypeme mouku a nastrouháme k ní máslo.

2. Vezmeme si vidličku a mouku s tukem se budeme snažit vidličkou spojit. Až budeme mít skoro zapracováno nastupuje teplo našich rukou a vše jemně propracováváme prsty až budeme cítit, že tuk začíná povolovat. (Budeme mít čím dál více mastnější prsty) Nastupuje na řadu voda.

3. Natočíme si do skleničky či mističky ledovou vodu, vždy do těsta dáme lžíci vody a zapracujeme, takto opakujeme dokud nemáme nelepivé, ale celistvé těsto. Dnes jsem dala 4PL vody, ale klidně by to sneslo i 5, těsto se pak špatně rozvalovalo.

4. Hotové těsto zabalíme do potravinářské folie a šoupnem do ledničky. Alespoň na 30min.



5. Během chlazení těsta si připravíme náplň. Jablíčka oloupeme, zbavíme jádřinců a nakrájíme na menší kostičky.

7. K jablíčkům přidáme všechny cukry, med, mouku, skořici, rozpuštěné máslo, kůru i šťávu z citronu a špetku muškátového oříšku. Společně promícháme a dáme odpočívat do ledničky.

8. Těsto vyndáme z ledničky a rozdělíme na 2 půlky. Z jedné půlky vyválíme plát a vykrojíme 6 stejných koleček, kterými vyložíme vymazané formičky. Přečuhující těsto odstřihneme. 


Práce pana K. =)

9. Z druhé půlky si také vyválíme plát a tvoříme si různé ozdoby. Krájíme proužky, vykrajujeme různé tvary nebo si vykrájíme velká kolečka, abychom zakryli celý koláček.

10. Formičky vyložené těstem potřeme bílkem, díky tomu nám těsto nenasákne náplň a nerozmočí se. 

11. Vyndáme si jablíčkovou náplň a naplníme jí bohatě do koláčků. Snažíme se z náplně vytvořit jakýsi kopeček. 

12. Takto naplněné koláčky ozdobíme. Já dělala 2 s "pokličkou", 2 s mřížkou a 2 tak nějak ozdobené jak mě napadlo. Koláčky potřeme rozšlehaným žloutkem s mlíkem.




DOBRÁ RADA: Když děláte koláčky s "pokličkou" nebo i klasický Apple Pie, pak musíte do horní vrstvy těsta  udělat 4 řezy. Řezy jsou znázorněny červeně.


13. Do předehřáté trouby na 200°C vložíme pekáčky na 10 min. Po 10ti minutách snížíme teplotu na 170°C a pečeme přibližně dalších 30min až koláčky zezlátnou.



Bože lidi, to byla vůůůně. To bylo žrádlo! Po koláčcích se jen zaprášilo. Jediné co je zachránilo při focení bylo, že byly úplně horké. =) Upřímně podle mě nejlepšími koláčky byly ty s "pokličkou". Jablíčka byla uvnitř nejlepší. A člověk by neřekl, jak taková špetka muškátového oříšku a citrónová kúra tomu dodají úplně jiný rozměr. 
Určitě tuhle dobrotu musím co nejdřív zopakovat. Přeji dobrou chuť =) 
Ještě taková poznámčička na závěr. Těsta může být klidně méně, hodně mi zbylo.

PS: Lineární algebru jsem udělala za 2. =)